Supreme Court rejection of military tribunals at Guantanamo hailed as a victory for the law

first_img News News Receive email alerts Organisation June 30, 2006 – Updated on January 20, 2016 Supreme Court rejection of military tribunals at Guantanamo hailed as a victory for the law NSO Group hasn’t kept its promises on human rights, RSF and other NGOs say April 28, 2021 Find out more United StatesAmericas June 3, 2021 Find out more Follow the news on United States News United StatesAmericas to go further Reporters Without Borders welcomed the decision of the US Supreme Court declaring illegal the military tribunals which were due to try prisoners detained by the US military at the Guantanamo military base.The press freedom organisation hailed the decision as a victory for law, which would perhaps mark a first step towards release for Sami Al-Haj, a Sudanese cameraman of the Qatari-based al-Jazeera TV, who has been held there without charge since 13 June 2002. “This decision is of crucial importance in that it will not allow any country to get round international law, in this case the Geneva Conventions on prisoners of war. However we fear that the Congress, which will now decide on the legal framework for the Guantanamo detainees, which will in turn contradict the Supreme Court.“In providing this triumph of law over injustice, the top jurisdiction has implicitly condemned the judicial and humanitarian scandal which Guantanamo represents. We hope that in future this decision, which will not unfortunately lead to the closure of the camp, will at least force the US authorities to urgently release Sami Al-Haj, held for no reason for four years,” it said.The federal Supreme Court voted five to three on 29 June, saying that President George W. Bush had “exceeded his powers” and “violated the Geneva Conventions on prisoners of war” by setting up military tribunals to try those whom the US Administration calls “enemy combatants.”The decision follows an appeal by Salim Hamdan, a former driver for Osama Bin Laden, who was arrested in Afghanistan in November 2001 and charged with “plotting against the United States” in July 2003 by a military tribunal. The accused contested the emergency procedure that was put in place after the 11 September attacks without the backing of Congress.As soon as the Supreme Court ruling was given, the US Senate presented a first draft of a new law to provide a legal framework for the Guantanamo prisoners. The study, drawn up by Arlen Specter (Republican, Pennsylvania), chairman of the upper chamber judicial committee, would officially allow the US president to set up “army exemption tribunals” to try detainees at a first hearing and on appeal.The Senate’s draft would put in place, in addition to these army exemption tribunals, two new special jurisdictions, one to decide within 30 days if a prisoner is an “enemy combatant” and comes under the Geneva Conventions, the other responsible for reviewing every six months whether a prisoner should be sent back to his own country.Guantanamo currently holds 440 prisoners including the Sudanese al-Jazeera cameraman Sami Al-Haj, arrested by Pakistani security forces on the Afghan border in December 2001 and handed over to the US Army in January 2002. The journalist is suspected of being an “enemy combatant” on the basis that he had entered Afghan territory illegally in October 2001 at the time of US air strikes, that he allegedly ran a website supporting terrorism, that he was allegedly involved in arms-trafficking and that he interviewed Osama Bin Laden. There was no investigation and no witnesses to back up the accusations.Al-Haj, who has throat cancer and has been denied treatment and contact with his family, has told his British lawyer, Clive A. Stafford Smith, that he has been interrogated 130 times since the start of his imprisonment. The interrogation sessions designed to get him to confess to links between al-Jazeera and al-Qaeda, were punctuated with torture and threats against his family. Finally, the journalist told his lawyer in April that he had thought about suicide.The London-based Reprieve, which provides free legal representation to 36 Guantanamo Bay detainees, welcomed the 29 June Supreme Court ruling. “The Bush administration has tried to say the men have no rights, have no access to the courts, have no power to challenge the fact that they have been held for over four years without charge, without trial. The Supreme Court rejected that stance once and for all”, said senior counsel Zachary Katznelson. Reporters Without Borders hails the Supreme Court decision on 29 June that military tribunals intended to try Guantanamo Bay detainees were illegal. The organisation said it hoped the decision would also lead to the release of Sami Al-Haj (photo), a cameraman for al-Jazeera, imprisoned at the Cuban base for four years. WhatsApp blocks accounts of at least seven Gaza Strip journalists RSF_en Facebook’s Oversight Board is just a stopgap, regulation urgently needed, RSF says News Help by sharing this information June 7, 2021 Find out morelast_img read more

Provincial supreme court rejects Geo TV’s request for lifting of ban

first_imgNews PakistanAsia – Pacific Organisation Receive email alerts Pakistani TV anchor censored after denouncing violence against journalists Pakistani supreme court acquits main suspect in Daniel Pearl murder News Follow the news on Pakistan News to go further April 21, 2021 Find out morecenter_img RSF_en Pakistani journalist critical of the military wounded by gunfire December 6, 2007 – Updated on January 20, 2016 Provincial supreme court rejects Geo TV’s request for lifting of ban PakistanAsia – Pacific Help by sharing this information June 2, 2021 Find out more News Reporters Without Borders is outraged by the Sindh province supreme court’s decision on 4 December to reject two petitions by the Geo TV group challenging a broadcast ban on its channels. The court accepted deputy attorney-general Rizwan Ahmed Siddiqui’s argument that the ban was imposed after the declaration of a state of emergency giving the government the right to take any action to maintain law and order.The Pakistan Federal Union of Journalists said the ruling was a message from the government that the ban, which threatens 1,200 jobs, was not going to be lifted any time soon. Geo TV is part of the Jang media group. Its channels are the only ones still subject to the cable distribution ban imposed when the state of emergency was declared on 3 November.______________________________________30.11.2007Open letter to Musharraf saying it is time to allow Geo TV and independent radios to resume broadcastingReporters Without Borders wrote today to President Pervez Musharraf asking him to quickly rescind his ban on the Geo TV group’s various television stations and two independent radio stations, Power99 FM and Mast Fm 103.Mr. Pervez MusharrafPresidentIslamabadRepublic of PakistanDear Mr. President,The authorities in Dubai have just given the privately-owned TV station Geo News permission to resume broadcasting from the Emirate but its programmes are still banned in Pakistan. Your government is also preventing broadcasting by two privately-owned radio stations, whose equipment was seized when the state of emergency was imposed.We hail the Dubai government’s decision to restore Geo News’s rights. Your government must now quickly follow this example and allow Pakistani cable operators to resume distribution of all of Geo TV’s stations. Similarly, the sanctions that were unfairly imposed on the Pakistani news radio stations, Power99 FM and Mast FM 103, must be lifted immediately.Amina Rustamani of the Dubai Media Centre announced yesterday that the Geo TV’s Geo News is again authorised to broadcast from the Emirate. “Geo News will resume broadcasting at midnight from the Dubai Media Centre following productive discussion between the two parties,” Rustamani said. In Pakistan, the only people with access to Geo TV’s stations are those with satellite dishes, the importation of which is restricted.As well as blocking Geo News, your government has also banned the broadcasts of the group’s sports, entertainment and youth channels. “They are trying to strangle us financially by all possible means,” Geo TV president Imran Aslam told us in a letter. “We are losing half a million dollars a day, a figure the government is well aware of and which must have been factored into its calculations,” he wrote. “We are ready to dialogue with honour, but we will not submit to any humiliating accord and to conditions that undermine our credibility.”On 5 November, Geo TV petitioned the Sindh high court to lift the ban, but the government’s representative is sidestepping any substantive debate and on 27 November, the government again claimed that it did not know why the station was blocked.The Association of Independent Radio (AIR) has condemned the plight of Power99 FM and Mast FM 103 resulting from the seizure of their equipment on 3 November. “It was the editorial line of these two radio stations, above all, the attention they paid to current affairs, that prompted their closure,” AIR chairman Najib Ahmed said. Employees at the two stations told Reporters Without Borders that the government has done nothing to enable them to resume broadcasting. Although they were very popular, both because of their own news programmes and their retransmission of the Urdu-language news programmes of the BBC and Deutsche Welle, they are now on the verge of bankruptcy.We are shocked by the methodical way your government has persecuted Geo TV and the independent radio stations. It seems that the sanctions aimed at bankrupting these independent companies are linked to their refusal to bow to certain dictates, in particular, the code of conduct established after the declaration of the state of emergency.Mr. President, the arbitrary manner in which these popular and respected news media are being treatment is having disastrous consequences for your country’s international image and for the hundreds of Pakistani journalists who risk losing their jobs.As you have announced that the state of emergency is to be lifted soon, we urge you, as a goodwill gesture, to restore all of Geo TV’s stations as well as Power99 FM and Mast FM 103.We trust in your commitment to press freedom.Sincerely,Robert MénardSecretary-General January 28, 2021 Find out morelast_img read more

Court fails to force security agents to produce detained journalist Khawar Mehdi Rizvi

first_imgThe Karachi High Court failed, for a fourth time, to force federal government representatives to produce journalist Khawar Mehdi Rizvi, who has been secretly detained since 16 December 2003.The journalist’s lawyer, Abid Saqi, gave the judges information, in a closed-doors session on 22 January, on which he based his contention that his client was being detained by a Pakistani security agency. The court again demanded that government representatives did everything possible to find the journalist, who had been working with two French journalists from the weekly L’Express.The next hearing will be held in Karachi on 27 January.The spokesman for the US State Department told the press on 21 January that his government had expressed its concerns to the Pakistan government about Khawar Mehdi Rizvi’s situation. The official said in Washington that every detention should be handled in a transparent manner and in conformity with a normal legal process.On several occasions, top Pakistani officials have publicly confirmed that the military Inter-Services Intelligence (ISI) was holding Rizvi for “interrogation”. ________________________________________________________Reporters Without Borders condemns “State lie” after third denial on detained journalistKhawar Mehdi Rizvi has been secretly held for 35 daysReporters Without Borders (Reporters sans frontières) condemned what it called “a State lie” after top federal government officials made a third denial to the High Court in Karachi that they were holding Pakistan journalist Khawar Mehdi Rizvi.Additional advocate-general of Sindh Sarwar Khan and deputy attorney-general Syed Zaki Muhammad again denied before two judges on 20 January that Rizvi, who worked with French journalists Marc Epstein and Jean-Paul Guilloteau, was being detained by the federal government.Pakistani security services were being allowed to hold the journalist in complete impunity with the blessing of the highest authorities, protested the international press freedom organisation.The organisation joined the call from the international support committee for Khawar Mehdi Rizvi for the immediate release of a journalist who had only been doing his job.The Sindh provincial court judges told the prosecution officials that the federal government should return to the court on 22 January with precise information with regard to the journalist. If the government continues to deny the arrest, the court could decide to hear journalist’s lawyer behind closed doors (chamber). The officials made this third denial in response to a habeas corpus petition lodged earlier by the lawyer for Rizvi’s family, Abid Saqi.The journalist has been held for 35 days by Pakistani military security in Islamabad. He is likely to be under heavy pressure and Amnesty International has said it feared he was being tortured.The international support committee is made up of journalists from Pakistan, from the French media, France 2, TF1, Le Monde, Libération, L’Express, the US dailies, The New York Times and Chicago Tribune and Reporters Without Borders.The three journalists were arrested on 16 December 2003 in Karachi. Marc Epstein of the French weekly L’Express wrote in an article published in the magazine on 19 January that the three of them had been arrested after interviewing a Taliban commander in Afghanistan. He said the three journalists never had any intention of tarnishing the image of Pakistan. RSF_en PakistanAsia – Pacific Organisation Pakistani journalist critical of the military wounded by gunfire News June 2, 2021 Find out more Pakistani TV anchor censored after denouncing violence against journalists April 21, 2021 Find out more News Help by sharing this information center_img to go further Follow the news on Pakistan January 22, 2004 – Updated on January 20, 2016 Court fails to force security agents to produce detained journalist Khawar Mehdi Rizvi News Pakistani supreme court acquits main suspect in Daniel Pearl murder PakistanAsia – Pacific Receive email alerts News January 28, 2021 Find out morelast_img read more

Four young activists given heavy prison sentences for publishing poetry

first_imgNews June 23, 2006 – Updated on January 20, 2016 Four young activists given heavy prison sentences for publishing poetry MyanmarAsia – Pacific RSF asks Germany to let Myanmar journalist Mratt Kyaw Thu apply for asylum News Reporters Without Borders and the Burma Media Association voiced outrage today at the arrests on 29 March 2006 of seven students from the University of Pegu, north of Rangoon, for writing and publishing a pro-democracy poem. Their arrests came five days after journalists U Thaung Sein and Ko Moe Htun were sentenced to three years in prison for photographing and filming in the new capital of Pyinmana.“The military authorities restrict freedom of expression by force,” the two organisations said. “Not only are journalists unable to work freely but young people are also being stripped of their rights. We call for the release of the students and journalists currently held in Burma.”The names of the seven students are as follows (the first two are women): Hnin Wint Wint Soe, May Su Su Win, Ne Linn Kyaw, Thet Oo, Win Min Htut, Maung Maung Oo and Zeya Aung. The title of the poem they composed and circulated is “Daung Man”, which means the Strength of the Fighting Peacock, the symbol of the Burmese pro-democracy movement.They were found in possession of copies of the poem when arrested. According to the Democratic Voice of Burma, an exile radio station, they were initially held at a Pegu police station. A lawyer said they were subsequently transferred to the city’s prison, but this was not confirmed by the police. The lawyer also said a government prosecutor was visiting them every day and interrogating them. Their families have not been allowed to see them.Prior censorship and the imprisonment of journalists are the most serious problems which the Burmese press has to face. The country’s most famous journalist, U Win Tin, has been imprisoned in Rangoon since July 1989. MyanmarAsia – Pacific ———————–25.04.2006Three face trial today for pro-democracy poem, five others released ——————— Organisation The authorities have freed five of the seven students from Pegu university (north of Rangoon) who were arrested on 29 March for publishing a pro-democracy poem, Reporters Without Borders and the Burma Media Association noted today. They were released on 10 April.But two of the young people, Maung Maung Oo and Zeya, are still being held in Pegu prison, according to their families, while a third person, Aung Than, has now been arrested in connection with the poem. All three were due to be tried today for producing an “illegal publication” and face up to seven years in prison.Reporters Without Borders and the Burma Media Association call for their immediate release. May 26, 2021 Find out more to go further Seven students arrested for publishing a poemcenter_img News 04.04.2006 Receive email alerts News Follow the news on Myanmar May 31, 2021 Find out more Help by sharing this information US journalist held in Yangon prison notorious for torture Thai premier, UN rapporteurs asked to prevent journalists being returned to Myanmar May 12, 2021 Find out more Reporters Without Borders and Burma Media Association today voiced disgust at the sentencing of four young pro-democracy activists to prison terms of between seven and 19 years for publishing poetry and called for their release.Burma’s National League for Democracy (NLD) said it would appeal against the verdicts, which were handed down at a trial behind closed bars in Pegu, north of Rangoon, on 9 June. Reporters Without Borders and Burma Media Association, supporting the NLD decision, said that “with the UN Human Rights Council currently meeting in Geneva, this appalling case, which is a serious violation of freedom of expression, should spur the international community to urgently take up the situation in Burma.”The activists are accused of publishing an “anti-government” book of poems called Daung Man — “The Strength of the Fighting Peacock” (a symbol of the Burmese pro-democracy movement).Two of the four, NLD member Aung Than and Pegu University student Zeya Aung, were also accused of unlawfully crossing the border with Thailand and working with “illegal organisations.” They were each given 19-year prison sentences.Maung Maung Oo, who owns the workshop where the book of poems was printed, was sentenced to 14 years. Sein Hlaing, accused of helping to distribute it, was jailed for seven years and was also convicted of printing t-shirts showing a raised clenched fist, a symbol of struggle, lawyer Mya Hla told the exiled radio station Democratic Voice of Burma (DVB).Aung Than, Zeya Aung and Maung Maung Oo were sent to Rangoon’s Insein prison and Sein Hlaing was in prison in Pegu. RSF_en last_img read more

Ivorian army captain arrested in France on suspicion of kidnapping Kieffer

first_img Côte d’IvoireAfrica Côte d’IvoireAfrica November 27, 2020 Find out more Receive email alerts Reports RSF_en Reporters Without Borders and Osange Silou-Kieffer, the wife of missing journalist Guy-André Kieffer, issued a joint statement today voicing optimism about a breakthrough in the French investigation into Kieffer’s April 2004 disappearance in Abidjan. Kieffer had French and Canadian dual citizenship.The decisive development is the arrest in France of Jean-Tony Oulaï, an Ivorian army captain who claims to have belonged to the Ivorian special services. Oulaï has contradicted himself many times in his statements and evidence suggests he could have been the head of a commando that kidnapped and eliminated Kieffer.At the same time, the two judges in charge of the French investigation, Patrick Ramaël and Emmanuelle Ducos, have announced their intention to travel to Côte d’Ivoire on 16 February for a one-week visit under the fifth formal request for assistance to be addressed to the Ivorian judicial authorities since the investigation began.“The investigation is clearly progressing,” the joint statement said. “Oulaï’s interrogation will be to take place in a calm environment, far from the pressure that is put on the witnesses who are still in Côte d’Ivoire. If the work of judges Ramaël and Ducos is not obstructed again, we have a good chance of finding out the truth soon.” The statement added: “For this reason, we call on the Ivorian government to agree to Michel Legré’s transfer to France as soon as possible.” Legré is a key witness whose transfer has been awaiting Ivorian approval for more than a year.Two days after Oulaï’s arrest outside Paris on 11 January, French judicial authorities announced that he is to be formally investigated on suspicion of kidnapping and illegally detaining Kieffer. His lawyer appealed against a provisional custody order, but a Paris appeal court ruled on 26 January that Oulaï should remain in Paris’s La Santé prison.When two of his bodyguards accused Oulaï in May 2004 of supervising Kieffer’s abduction, he responded by claiming he was not in Abidjan that day. It was later established from his mobile phone records that he was indeed in Abidjan. He finally acknowledged this under interrogation three weeks ago, claiming that the police had “badly summarized” his initial statements. But he continued to deny participating in the abduction. The two bodyguards have meanwhile retracted, claiming their initial statements were just “a joke.”This year’s Caen Memorial competition for young lawyers has meanwhile been won by Benoît Kossi Afangbedji of Togo for an essay about Kieffer’s disappearance as a violation of Ivorian press freedom and free speech. The panel that chose the winner, headed by singer Barbara Hendricks, has declared that Kieffer’s abduction will be one of three cases to receive a follow-up by the Caen Memorial. Afangbedji has asked to join the Kieffer defence collective, bringing the number of lawyers on the case to 11.A freelance journalist based in Abidjan, Kieffer was last seen at around 1 p.m. on 16 April 2004 in a shopping centre in the city. He specialised in commodities and business, working for the French business daily La Tribune from 1984 to early 2002, when he moved to Côte d’Ivoire’s business capital and began freelancing for La Lettre du Continent and several Ivorian newspapers.Legré, who is the brother-in-law of President Laurent Gbagbo’s wife, was the last person to see Kieffer before he went missing. Judge Ramaël opened an investigation against him on 21 October 2004 on suspicion of “abducting and holding” Kieffer. On 13 December 2004, he requested Legré’s temporary transfer to France for questioning, but the Ivorian authorities never approved the request. Legré was held in an Abidjan detention centre for a year and half before being granted a provisional release in October 2005. October 29, 2020 Find out more Threats against journalists in run-up to Côte d’Ivoire’s presidential election News Reporters Without Borders and Osange Silou-Kieffer, the wife of missing journalist Guy-André Kieffer, issued a joint statement today voicing optimism about a breakthrough in the French investigation into Kieffer’s April 2004 disappearance in Abidjan. The decisive development is the arrest in France of Jean-Tony Oulaï, an Ivorian army captain who claims to have belonged to the Ivorian special services. to go further News The 2020 pandemic has challenged press freedom in Africa Follow the news on Côte d’Ivoire Help by sharing this information RSF’s recommendations for protecting press freedom during Côte d’Ivoire’s elections News February 3, 2006 – Updated on January 20, 2016 Ivorian army captain arrested in France on suspicion of kidnapping Kieffer Organisation October 16, 2020 Find out morelast_img read more

UN human rights review on Mongolia: RSF urges members to join its call for press freedom reforms

first_img Receive email alerts October 28, 2020 UN human rights review on Mongolia: RSF urges members to join its call for press freedom reforms June 7, 2021 Find out more PHOTO: FABRICE COFFRINI / AFP Organisation News Campaigns Mongolia : RSF urges presidential candidates to voice support for press freedom Who owns the Media in Mongolia? to go further As the UN prepares to conduct its Universal Periodic Review on human rights in Mongolia, Reporters Without Borders (RSF) urges member states to insist on the need for a media reform to better guarantee press freedom. Follow the news on Mongoliacenter_img MongoliaAsia – Pacific Protecting journalistsMedia independenceProtecting sources United Nations MongoliaAsia – Pacific Protecting journalistsMedia independenceProtecting sources United Nations Help by sharing this information Mongolia: RSF calls for media reform to tackle corruption On 2nd November, the United Nations Human Rights Council in Geneva will conduct the third cycle of its Universal Periodic Review (UPR) on Mongolia’s human rights performance. Reporters Without Borders (RSF) urges UN member states to join its call for a media reform for guarantees of press freedom. Similar requests have been made by Globe International Center (GIC), a Mongolian press freedom NGO which in September denounced the government’s inaction since the last UPR in 2015.“RSF commends the positive steps taken by Mongolia in the past decades towards media liberalisation, but its regulation still requests significant reforms guaranteeing editorial freedom for journalists and a better protection of their sources”, says Cédric Alviani, RSF East Asia Bureau Head.Although Mongolia broadly respects the principles of liberty and media pluralism, its regulation still lacks basic legal protections for confidential sources and current defamation laws lead to journalistic self-censorship or harsh fines. In accordance with this review process, Human Rights Council member states contributing to the UPR cycle may choose to recommend that Mongolia adopt the reforms proposed by RSF.In June, RSF called on the Mongolian political parties and the candidates to voice their commitment to support newsroom independence to tackle corruption.Mongolia ranked 73rd out of 180 in the 2020 RSF World Press Freedom Index. RSF_en June 2, 2020 Find out more News News December 8, 2016 Find out morelast_img read more

Doğan media group sale completes government control of Turkish media

first_img Help by sharing this information Credit: Yasin Akgul / AFP TurkeyEurope – Central Asia Media independence Economic pressureFreedom of expressionCouncil of Europe March 22, 2018 Doğan media group sale completes government control of Turkish media TurkeyEurope – Central Asia Media independence Economic pressureFreedom of expressionCouncil of Europe Journalists threatened with imprisonment under Turkey’s terrorism law Receive email alerts Human rights groups warns European leaders before Turkey summit News to go further News Turkey’s never-ending judicial persecution of former newspaper editor April 2, 2021 Find out more April 2, 2021 Find out more RSF_en News Organisation Follow the news on Turkey News Yesterday’s announced sale of Turkey’s biggest media group, Doğan Media Company, to a pro-government conglomerate, Demirören Holding, confirms the death of media pluralism in Turkey, Reporters Without Borders (RSF) said.Doğan was the only remaining media group not to have been brought under the Turkish government’s control and its sale to Demirören marks the end of an era. Its leading media outlets include the daily Hürriyet, the 24-hour news channel CNN Türk (a joint venture with CNN), the news agency DHA, the English-language Hürriyet Daily News, the TV channel Kanal D and the tabloid Posta. Many of the group’s journalists are expected to be laid off.“This sale means the death of pluralism and independent journalism in Turkey’s mainstream media,” said Erol Önderoğlu, RSF’s Turkey representative. “The government now has complete control of the media in the run-up to general elections in 2019. Amid an unprecedented crackdown on civil society and the political opposition, only a handful of low-circulation newspapers still offer an alternative to the government’s propaganda.”As shown by the “Media Ownership Monitor” carried out in recent years by RSF and the news website Bianet, 80% of the Turkish media landscape was already affiliated, politically or financially, to the government. After the sale of the Doğan group’s outlets, nine of the ten most-watched TV channels and nine of the ten most-read national dailies will be owned by pro-government businessmen.Under pressure, the Doğan group already sold the prestigious daily Milliyet to Demirören in 2011. Once seen as one of the pillars of independent journalism, Milliyet has since then undergone a complete transformation and is now an integral part of the government propaganda apparatus. The Doğan group’s other outlets had meanwhile significantly toned down their criticism of the government.Demirören Holding’s owner, Erdoğan Demirören, is well known for his links with President Recep Tayyip Erdoğan. In 2003, when he was prime minister, Erdoğan was a witness at the marriage of one of the industrialist’s sons and fellow shareholders. In a telephone conversation recording leaked in 2014, Prime Minister Erdoğan was heard scolding Demirören for allowing Milliyet to publish revelations about peace talks between the government and Kurdish rebels led by the Kurdistan Workers’ Party (PKK). Amid sobs, Demirören begged for forgiveness and promised to deal ruthlessly with those responsible.Turkey is ranked 155th out of 180 countries in RSF’s 2017 World Press Freedom Index. The already worrying media situation has become critical under the state of emergency proclaimed after the July 2016 coup attempt. Around 150 media outlets have been closed, mass trials are being held and the country now holds the world record for the number of professional journalists detained. April 28, 2021 Find out morelast_img read more

Pakistan: RSF calls for end to Geo TV’s illegal suspension

first_imgThis is not the first time that Geo TV has been blocked. The news channel was suspended in June 2014 after one of its presenters publicly blamed the intelligence services for a shooting attack in which he was badly injured.Pakistan is ranked 139th out of 180 countries in RSF’s 2017 World Press Freedom Index. Organisation Pakistani supreme court acquits main suspect in Daniel Pearl murder News A security guard was hospitalized with injuries received when stopping an attack on the home of Geo TV presenter Saleem Safi (right). The military have often blocked broadcasting of the TV network, as in June 2014 (left) (photos: Asif Hassan / AFP – Twitter). “With just months to go to general elections, the military high command must give clear signs of support for the media freedom needed for democratic debate, starting with the restoration of Geo TV’s channels. If independent journalism is not respected, Pakistan will no longer be able to enjoy media pluralism and will inevitably sink back into a hardline military dictatorship of the purest kind.” to go further RSF_en Pakistani journalist critical of the military wounded by gunfire Receive email alerts June 2, 2021 Find out more Geo TV ’s channels have been blocked throughout most of Pakistan, including Lahore and Karachi, since the start of April. According to the network’s CEO, Ibrahim Rahman, the channels are off the air in 80% of the country.The Pakistani government has denied responsibility for blocking Geo TV. So has the Pakistan Electronic Media Regulatory Authority (PEMRA), which issued a statement on 2 April instructing cable operators to restore the network’s channels.All eyes are turned on the Pakistani military, whose activities often receive critical coverage by Geo TV. The military control cable networks in all districts and therefore effectively control Geo TV’s distribution, which had already been blocked in military garrisons and military residential areas since early March.Two armed men meanwhile tried to break into Geo News presenter Saleem Safi’s home in Islamabad on 4 April, attacking the security guard who stopped them. The attack came shortly after Safi posted an article on the Jang news website (owned by the same media group as Geo TV) in which he accused the military of trying to influence the general elections in mid-2018.“The round-the-clock blocking of Geo TV and the attack on one of its journalists constitute yet new evidence, if any were needed, of the Pakistani’s military’s complete ascendancy over the country’s civilian authorities,” said Daniel Bastard, the head of RSF’s Asia-Pacific desk. Follow the news on Pakistancenter_img Reporters Without Borders (RSF) condemns the illegal suspension by cable operators of Geo TV’s five channels, including Geo News, Pakistan’s leading TV news channel, and calls on the authorities to end the suspension, which is reportedly being carried out at the Pakistani military’s behest. News News April 21, 2021 Find out more Help by sharing this information PakistanAsia – Pacific Condemning abusesMedia independence Economic pressureViolenceFreedom of expression PakistanAsia – Pacific Condemning abusesMedia independence Economic pressureViolenceFreedom of expression Pakistani TV anchor censored after denouncing violence against journalists News April 11, 2018 – Updated on August 23, 2019 Pakistan: RSF calls for end to Geo TV’s illegal suspension January 28, 2021 Find out morelast_img read more

Journalist given two-month suspended sentence for defamation

first_img February 18, 2005 – Updated on January 20, 2016 Journalist given two-month suspended sentence for defamation Reporters Without Borders expressed its indignation after Ljubica Letinic, a journalist on Croatian state television and radio (RTC) and correspondent for the worldwide press freedom organisation, was given a two-month suspended prison sentence.The sentence, confirmed on 10 February 2005 by the supreme court in the southern city of Split ran “contrary to international standards” the organisation said.”This sentence highlights unacceptable legislation that allows a journalist to be given a prison term for a press offence, at a time when Croatia is due to open membership talks with the EU on 17 March this year.”If Zagreb wants to join the European Union in 2007, Croatian journalists should no longer be at risk of being imprisoned simply for doing their job,” it said.The case goes back to 18 March 20002 when Letinic produced a six-minute report, broadcast on the talk show “Latinica” on RTC, in which she alleged corruption against a number of well known figures in Split. These included the city mayor and businessman Jozo Parcina, who reportedly obtained luxury apartments belonging to the local council. RSF_en June 2, 2021 Find out more Ten RSF recommendations for the European Union Follow the news on Croatia November 23, 2020 Find out more News News Use the Digital Services Act to make democracy prevail over platform interests, RSF tells EU Reporters Without Borders expressed its indignation after Ljubica Letinic, journalist with Croatian state television and radio, was handed down a two-month suspended prison sentence by the Split supreme court. The organisation said the judgement ran contrary to international standards and it questioned the suitability for EU membership in 2007 of a country that imposes prison sentences for press offences. The Split municipal court gave Letinic a two-month suspended prison sentence for defamation of Parcina on 12 July 2004 and she subsequently lodged an appeal.”I thought the sentence would be upheld on appeal because the municipal court in Split is really problematical. The corruption that I raised in my report also involved the Split municipal court” she told Reporters Without Borders after the appeal verdict.A journalist with the weekly Feral Tribune, Vladimir Matijanic, was given a suspended three-month prison sentence by the Split municipal court, on 11 November 2004, for defaming footballer Igor Stimac, suspected of involvement in criminal activities.Croatian law currently allows prison sentences of up to one year for defamation. Article 309 allows a sentence of three years in prison for all insults or criticism that hinder the work of a judge or prosecutor. center_img Help by sharing this information December 2, 2020 Find out more News CroatiaEurope – Central Asia Receive email alerts CroatiaEurope – Central Asia Organisation News to go further RSF and 60 other organisations call for an EU anti-SLAPP directive last_img read more

French president asked to press for release of cyberdissident Huang Jinqui serving 12 years

first_img Follow the news on China October 11, 2004 – Updated on January 20, 2016 French president asked to press for release of cyberdissident Huang Jinqui serving 12 years June 2, 2021 Find out more News RSF_en to go further Reporters Without Borders urged Jacques Chirac to press for the release of journalist and cyberdissident Huang Jinqiu, serving 12 years in jail, as the French president entered the third leg of a China tour in the eastern city of Shanghai.Huang, who was sentenced for “subversion” on 27 September, is in prison in Changzhou, some 300 kilometres from Shanghai where Chirac was spending the day on 11 October. The international press freedom organisation has made it clear it is depending on the French president to use his visit to China to promote freedom of expression. Huang Jinqiu, a regular contributor to the website Boxun, was arrested on 13 September 2003 in Lianyungang, Jiangsu province in the east of the country. His family had no news of him for several months and only learned in January 2004 that he was being held in Changzhou jail. Born in 1974, Huang worked as a journalist for several newspapers and magazines of which the best known was Yangcheng Wanbao. It was while continuing his journalism studies in Malaysia that he became well known for his uncompromising political articles carried by Boxun, under the pseudonym of Qing Shuijun.The Chinese authorities began to keep a closer eye on the cyberdissident’s activities since, in January 2003, he announced he intended to found a political party, the China Patriotic Democratic Party (CPDP). Huang was arrested a few days after his return to China.Some 60 Chinese cyberdissidents and Internet-user are currently in prison, Reporters Without Borders added. Help by sharing this information China: Political commentator sentenced to eight months in prison ChinaAsia – Pacific Receive email alerts Organisation ChinaAsia – Pacific News News News Democracies need “reciprocity mechanism” to combat propaganda by authoritarian regimes April 27, 2021 Find out more Reporters Without Borders urged Jacques Chirac to press for the release of journalist and cyberdissident Huang Jinqiu, serving 12 years in jail, as the French president entered the third leg of a China tour in the eastern city of Shanghai. China’s Cyber ​​Censorship Figures March 12, 2021 Find out morelast_img read more